#05_de 7. CULTURA COPYANDPASTE. Com15M. Anàlisi de la comunicació del moviment dels indignats (en les acampades de maig i juny de 2011).

En aquest article parlo de la cultura copyandpaste com el hàbit de copiar i enganxar (que en el sistema Windows s’estableix com Ctrl+C i Ctrl+V) enllaços, articles, fotografies, etc. Un exemple seria copiar un article que trobem en un diari on line que es interessant i enganxar-lo al nostre blog o al nostre perfil de Facebook. Aquesta difusió de autoria aliena, en certs àmbits, es desitjada per l’autor original –aconsegueix mes audiència- i dona prestigi a qui ho difon.

Això es pot veure, primer, des de la vessant de la gran quantitat d’informació que es genera a internet. Qualsevol persona que nomes pot dedicar certa estona diària a informar-se, trobar-se un lloc web que faci una selecció interessant d’informació es una ajuda important doncs permet estalviar temps.

I desprès, això permet no perdre informació interessant que potser per desconeixementde la font original hagués passat desapercebut.

Per tant, la consideració de ’web site interessant’ no es tant pels continguts que genera sinó que ho es per la selecció de continguts que tria per nosaltres.

De fet, el segon lloc web mes visitat al món es un buscador, Google, que ens ajuda a triar i seleccionar informació. I el lloc web mes visitat, Facebook, genera informació però també sol enllaçar-ne molta.

Per tant, i situant-nos en les acampades del 15M, les seves vies de comunicació tenien una gran tendència de copyandpaste. Difonien i servien d’enllaç entre persones amb la mateixa sensibilitat. Això va generar molt de feedback i la comunicació anava en tots els sentits –horitzontal i vertical- doncs es creava la idea de comunitat citada anteriorment. Formar part de la comunitat donava l’avantatge –o el dret- de rebre molt informació, i alhora com a membre de la mateixa, la obligació o el deure –en sentit figurat- de seguir la cadena i posar en coneixement aquesta informació considerada interessant.

Aquesta vessant del moviment es prou important. Si pensem que molta gent que es va aproximar al moviment, fins aquell moment es mantenia al marge de la política, la possibilitat de rebre informació no habitual en els mas smedia generalistes i mes massius creava al moviment una funció de mitja de comunicació.

Pensem en una persona que fins aquells dies intentava evitar la informació política, amb escàs interès per la mateixa. El sol fet que enllaces per algun canal d’informació –per exemple pel facebook- amb una acampada, organització o simpatitzant del moviment, provocava que automàticament rebia cada dia en el seu ordinador una sèrie d’articles seleccionats sobre la crisis econòmica. Possiblement, en alguns d’aquests apareixia informació que fins al moment no ho havia sentit per les seves fonts d’informació habituals (informatius de les grans cadenes de televisió).

Per tant, la vessant de comunitat del univers comunicatiu 2.0 del moviment i les acampades del 15M es un factor destacable i que va aconseguir molt de ressò.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s