La decisió de vot i la importància dels valors.

Hi ha una vella dita en publicitat que fa “sé que la meitat dels diners que inverteixo en publicitat no serveixen, el problema és que no sé quina meitat és”. Per que l’efectivitat de les accions comunicatives son difícils de valorar. No sabem quina part dels resultats electorals d’un partit són fruit de la comunicació i quina part d’altres variables com el candidat o el context –Obama, Aznar o Margall van guanyar les eleccions en un moment de fort desgast de Bush, Gonzalez o Pujol-.

En tot cas, si que podem analitzar i pensar quina força comunicativa poden tenir els arguments emocionals (els valors) respecte dels arguments racionals (el programa electoral) en la decisió de vot. Són factors complementaris, però en centrarem en el paper que juguen els valors.

A l’hora de decidir el vot, la situació ideològica –en el seu sentit més ampli- determina cap a quins partits tenir simpatia. Apart de la ideologia clàssica conservador – progressista, hi podem afegir a Catalunya la de català – espanyol, i en alguns casos el d’acceptació – rebuig de la immigració.

Per tant, abans que treballar els arguments racionals, s’han de tenir en compte els valors en què els votants potencials es poden sentir identificats. Per què sinó hi ha aquesta identificació, es tanquen les portes, no podem optar aconseguir el vot. Es ‘limitatiu’. Qui es considera d’una posició ideològica concreta, difícilment votarà a un partit contrari aquests valors, malgrat que hi hagin arguments racionals sòlids i convincents.

Suposem que ens considerem progressistes en certes aspectes, però amb un vessant d’ordre i respecte al poder establert, com llegirem els arguments racionals proporcionats per un partit progressista amb uns valors de canvi radical?

En cinema i literatura es parla d’un efecte anomenat suspensió d’incredulitat. Es tracta de quan ens agrada i gaudim d’una pel•lícula, un llibre o una obra de teatre, permetem que l’argument tingui aspectes inversemblants o irreals. És una petita llicencia que donem al autor per que ens agrada la historia, i passem per alt algun fet tot i saber que es impossible que succeeixi en la vida real.

Un fet semblant passa quan considerem els arguments a qui defensa uns valors que identifiquem com els nostres. Els hi perdonem certs errors o incongruències que podem detectar. Per exemple, quan els electors eviten tenir en compte alguns casos de corrupció amb l’excusa “tots els polítics són iguals”. Al darrere, hi ha la sincronia o no amb els valors fonamentals que representa la força política en concret.

Per tant, els valors són prioritaris i determinants a l’hora de la decisió de vot.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s