Vèncer, però no convèncer.

La disputa política esta basada en discussions on es conversa amb argumentacions i contra-argumentacions. Així succeeix en espais privats, i també en espais públics com els mitjans de comunicació. El premi per guanyar la discussió, que vol dir tenir la raó, és aconseguir vots. A priori, això sembla que sigui l’objectiu primordial. En els debats, tertúlies i aparicions diverses als media, s’ha de guanyar, tenir la raó, ser el vencedor. D’aquesta forma, sembla dir la lògica més acceptada, el públic percep qui ha estat el guanyador i davant el dubte (els indecisos) trien aquella opció. Els qui estan a favor del vencedor n’estan més convençuts. I els que estan a favor del perdedor, es desmobilitzen.

Per tant, l’equació és clara, si aconsegueixo aparèixer com el guanyador = mes vots cap a mi.

És així el mecanisme?

Es pot guanyar la discussió de forma moral, ètica i objectiva. Però això no vol dir automàticament que s’hagi aconseguit el vot. Per què la decisió de qui votar no és només qui mes raó té, sinó qui té la capacitat d’aplicar les seves solucions. Per tant, un fet és reconèixer que el món hauria de ser d’una manera (té raó, aixó és com hauria de ser) però davant la realitat de com és el món, es busca la solució pragmàtica, l’opció factible.

Aquest mecanisme, per exemple, és l’utilitzat en el vot útil. Es pot acceptar que el partit A té un model de societat millor, però el partit B té capacitat d’usurpar el poder al partit C, que té un model dolent de societat. Que fem? Votar el partit A per què tenen raó? O votar al partit B com a mal menor? Segons el vot útil, el guanyador serà el partit B.

Per tant, no es nomes tenir raó, també és explicar-ho de manera que es vegi la utilitat, “practicitat” i possibilitat de la proposta política. La lluita entre idealisme i pragmatisme.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s